Medverkande i Maskeradbalen
Kung Gustav III
Greve Holberg
Amelia
Otto
Ulrika
Greve Horn
Kapten Anckarström
Regi
Piano, musikalisk ledn.
John Haque, tenor
John Haque har studerat på Stockholms Operastudio. Han har under våren 2010
sjungit Rodolphe i ”La Boheme” och under sommaren 2010 sjungit Nemorino
i ”Kärleksdrycken” på Skånska Operan. John har under 2010 även varit understudy
för Spoletta och Cavaradossi i Svenska Operans uppsättning av ”Tosca”.
Tidigare har John under 2009 sjungit Alfio i ”Cavalleria Rusticana”,
Azael I ”L’enfant prodigue”, Niels i ”Miss Julie” samt även varit
understudy för Turiddu i ”Cavalleria” och Beppo i ”Pajazzo”
Han har sjungit i kören på Norrlandsoperan och även gjort rollerna
Parpignol I ”La boheme” och Alfred i ”Sjökor och Stekare - en Bloggopera.”
För närvarande instuderar han rollerna som Gustav III samt Don Ottavio
som ska framföras i Stockholm under våren 2011.
Thomas Sepp, baryton
Thomas Sepp har studerat sång sedan 1996, huvudsakligen för John Erik Eleby,
men även Iwa Sörenson och Douglas Yates. Han är utbildad vid Birkagårdens
Folkhögskola samt Stockholm Operastudio 67 på Kulturama.
Han har arbetat som professionell operakorist sedan 1999 med engagemang
på Norrlandsoperan, Uppsala Stadsteater, Confidencen, Folkoperan, Riksteatern,
Drottningholms Slottsteater samt huvudsakligen på Kungliga Operan.
Thomas medverkade i köroktett vid uruppförandet av Daniel Börtz opera Svall, 2006,
och som solist i Catalanis 'La Wally' på Södertäljeoperan och Södra Teatern, 2008.
Bland övriga roller han gjort finns bl a ’Bartolo’ i föreningen Scensångarnas uppsättning
av Mozarts ’Figaros bröllop’, 2008, 'Vincent Pritchard' vid uruppförandet av O. Olofssons
opera 'Bridgend Blues' på Stockholm Operastudio 67, 2009 samt ytterligare
spelperiod 2010 med stöd av Allmänna Arvsfonden, 'Översteprästen' i Nacka Församlings
iscensättning av F. Sixtens 'En svensk Markuspassion' 2010,
i regi av Wilhelm Carlsson.
Thomas har även framträtt i ett flertal operaroller inom ramen för utbildningen på Stockholm Operastudio 67.
Sommaren 2011 gör Thomas rollen som 'Mr Collins' vid uruppförandet av
Vadstena-Akademins nyskrivna opera 'Stolthet och fördom'.
Anna Louise Johansson, sopran
Anna Louise Johansson är från början pianist och violast, och studerar sång sedan
2003 för pedagogen Ritva Eerola från Helsingfors. Hon har gjort roller som Tatjana i Eugen Onegin
med Opera Ett (2009) och Adalgisa i Norma med Opera Vega (2009), samt sjungit solistpartier ur
bl.a. Tosca och Aida tillsammans med operagruppen Via Vecchia Nove (2008). Hon har
även medverkat som korist i Opera Vox.
Anna har framträtt konsertant tillsammans med pianisten Marinela
Mitria: Italienska sånger (2007), Sibelius-romanser (2009) och nu senast soloföreställningen
Hjärtespalten (2010) i regi av Rikard Johansson.
Johanna Ringarp, sopran
Johanna Ringarp har studerat sång sedan 1998. Senast gjorde hon rollen som Norma med Opera Vega (2009).
Dessförinnan har hon bland annat medverkat i Jacqueline Delmans Operaworkshop och i operagruppen
Via Veccia Nove (som solist) och Operavox (som korist).
Stina Lindberg, sopran
Stina Lindberg har medverkat i många produktioner med olika operagrupper på flera håll i
landet. Hon har sjungit roller som: Pamina (Trollflöjten), Rosina (Barberaren i Sevilla),
Nedda (Pajazzo), Hans (Hans och Greta), Giulietta (Hoffman) och Ganymedes (Den sköna
Galathea) m.fl. Under våren 2009 och 2010 gjorde hon rollen som Magda (La Rondine) med
Opera Vox i Stockholm och under sommaren 2009 medverkade hon i rollen som Pepa i Opera
på Ungskärs uppsättning av "Goyescas" av E. Granados som turnerade i Blekinge.
Under 2010 gjorde hon även rollen som Olga i Eugen Onegin, som liksom Ulrika är en altroll.
Jaakko Kerola, baryton
Piano och cello var Jaakkos instrument under skoltiden, men eftersom
rösten var lättare att bära med till olika länder började han ta
sånglektioner i början på 90-talet. Debuten på operascenen ägde rum
i Helsingfors som korist i Sibelius-akademins operaproduktion "La Bohème"
av Puccini 1995 och året därpå i Mozarts "Figaros bröllop".
I somrarna 2000-2005 sjöng Jaakko i festivalkören i Nilsiä Finland i
produktionerna "De sista frestelserna" av Joonas Kokkonen och i "Trollflöjten"
av Mozart. I Sverige har Jaakko sjungit i OperaVox produktioner "Pajazzo",
"Resan till Reims" och "La Rondine". Jaakko sjunger även i S:t Matteuskören
i Stockholm samt i sångensemblen Gränsfall|Rajatapaus.
Jaakko har deltagit i många sångkurser och master-klasser i Finland och i
Sverige och sjunger i dagsläget för Ritva Eerola och Helene Lux Dryselius.
Christian Håkansson, bas
Christian Håkansson studerar för närvarande på Stockholms Operastudio
och har tidigare gått på bl.a. Skara Skolscen. Han gjorde under sommaren
2010 rollen som bryggaren i Opera på Ungskärs uppsättning av "Komedi på en bro"
av Bohuslav Martinu i Blekinges skärgård, som även spelades på Nybrokajen 11 i
november 2010 och sommaren 2009 sjöng han i solistkören i Granados "Goyescas"
med Opera på Ungskär. Han har även medverkat i ett flertal uppsättningar med
Stockholms Operastudio.
Catarina Gnosspelius, regi
Catarina Gnosspelius, regissör, har gjort sig känd för uppsättningar i
spännande och ovanliga miljöer. Hon har bl a regisserat flera
uppsättningar på The Ice Globe Theatre vid Ishotellet, Jukkasjärvi,
i en medeltida kyrka i Arboga samt uruppförandet av Peter Långs
“Havsoratoriet” på Badhusberget i Mariehamn, Åland. Hon har gjort
musikal på Storan i Göteborg och Skövde Stadsteater, cabarets på
Mosebacke i Stockholm samt teater för flera fria grupper i landet.
1999 vann hennes dramatisering och regi av Vozensenskajas bok
"Kvinnornas Decamerone" första pris vid Nordisk Kvinnoteaterfestival
i Torneå. Catarinas tolkning av “Carmina Burana” med bl a Loa Falkman
och Gävle Symfoniorkester gjorde succé i Iggesunds Järnverk 2005 och
2006 uruppfördes hennes libretto “Fallet Ander – en historia om ett mord
(eller två)” på Nalen i Stockholm. Sedan 2008 arbetar Catarina för
Stiftelsen Läckö Slott som verksamhetsledare för sommaroperorna på
borggården.
Alexander Nordwall, piano, musikalisk ledn.
Alexander Nordwall är från början oboist utbildad vid Kungl. Musikhögskolan. Efter att ha
frilansat i några år med arbete i flertalet av de stora orkestrarna i Sverige, utbildade
han sig som sångare vid Operastudio 67 och har därefter även varit verksam som solist i
bl.a. operagrupperna Operavox och Scensångarna samt som korist på Kungl. Operan. Sedan några
år arbetar Alexander även som repetitör och pianist åt sångare och fria operagrupper.